Andrea Romano
Brevi notizie biografiche

Andrea Romano, born in 1984 - Milan, Italy. Education: 2010 BA in Visual Arts. Brera Academy of Fine Arts, Milan. Andrea Romano’s practice explores artworks and its role, it investigates the relational space existing between the object on display and the viewer’s gaze hunting for its possible truthfulness and nature. Drawings are simple and ambiguous, surfaces whose borders and boundaries are hardly decipherable as in the last works series belonging to the Highlight (2011-ongoin) one, where the artist investigates the contemporary material landscape transformation through the production of abstract sculptures. The permanent tension and attention toward brand new products and material high technologies by Andrea Romano is a study of the reality through surfaces. If in 2013 sculptures belonging to the Highlight (Summer 2013) series were metal tongues in torsion treated with new production paints, on show in Paris Romano presents Cocoons (Highlight 2015). Using the recent production of slate “in folios”, the artist compose new objects, almost alien sculptures starting from a material apparently common. The slate – a sedimentary rock – becomes a very thin and light layer so that to be able to be folded toward the geometry of a sphere, hand-sewn as fabric and crossed by a rope. The spheres necklace-like are archaic and future object at the same time realized using highly sophisticated materials – almost beyond the breaking point – and raw technologies, mundane chords and middle-class interior atmosphere ropes. As light bourgeois jewels and futurist heavy archeology, the Cocoons (Highlight 2015) pieces are inhabiting in a disquieting way a space between truth and lies, common objects and undecipherable shapes appeared enigmatically on the scene.
"Suvaki Soul"

«La scultura, sulla quale sono incise frasi e parole di diversa natura e posta su una piattaforma di legno, è ispirata nella forma alle opere di Camille Claudel e ritrae due conigli colti nell’atto di abbracciarsi. Questo lavoro riflette sulla relazione stessa che instaura con il suo contesto e affronta le ragioni più profonde del parco.
I conigli selvatici che vivono nella collina costituiscono i principali fruitori della collezione, e la scultura allude alla committenza come due spiriti che si salutano.
Visitando la collina avevo immaginato di fare qualcosa che si sarebbe aggiunto in modo non “muscoloso” al paesaggio e non ne avrebbe alterate la bellezza e la durezza. Immaginavo un intervento che si sarebbe dissolto nella natura inglobando a sé tutto il contesto, comprese le opere degli altri artisti.
L’amicizia con Attilio e con Vittorio mi ha permesso di affrontare l’aspetto più intimo e strutturale della collezione e creare una narrazione che si appropriasse di un tema famigliare. Oggi la scultura, circondata dall’erba alta, è un piccolo monumento al salutarsi, un gesto che accumuna lasciarsi e incontrarsi. Trovarla non è facile, ma una volta raggiunta il visitatore può sedersi sulla piattaforma di legno e guardare il mare.»
MOSTRE PERSONALI
# | Anno | Titolo | Catalogo | Galleria | Città | Paese |
---|---|---|---|---|---|---|
012 | 2017 | LEGATO | curated by Matilde Galletti. | Palazzo Falconi | Fermo | (IT) |
011 | 2018 | MARIO AIRO’ - ANDREA ROMANO + FRANCISCO GOYA | No | Galleria Vistamare | Milano | (IT) |
010 | 2017 | MARIO AIRO’ - ANDREA ROMANO | No | Galleria Vistamare | Pescara | (IT) |
009 | 2017 | MILKA | Rischa Paterlini | Giuseppe Iannaccone Collection | Milano | (IT) |
008 | 2014 | SALA D’ASPETTO | With Elisa Sighicelli | Private Studio | Milano | (IT) |
007 | 2015 | DOORKIJKJE | San Paolo D’Argon, Zandobbio marble caves | Gaudel De Stampa | Paris | (FR) |
006 | 2014 | II STILE | Paolo Chiasera. Patrick | Tuttofuoco’s studio | Berlin | (DE) |
005 | 2014 | CLAQUE & SHILL | San Paolo D’Argon, Zandobbio marble caves | Zandobbio marble caves | Bergamo | (IT) |
004 | 2013 | DOORKIJKJE | No | Fluxia | Milano | (IT) |
003 | 2013 | UNTITLED | No | Gaudel de Stampa | Paris | (FR) |
002 | 2012 | RAMOSISSIMO | no | Gaff | Milano | (JP) |
001 | 2011 | CLAQUE & SHILL | No | Gasconade | Milano | (IT) |
MOSTRE COLLETTIVE
# | Anno | Titolo | Catalogo | Galleria | Città | Paese |
---|---|---|---|---|---|---|
024 | 2020 | Il dono. Sulla vita e la morte | No | Palazzo della Ragione | Bergamo | (IT) |
024 | 2020 | LE ARTI, 1964-2020. The practice of drawing | No | Vistamarestudio | Milano | (IT) |
023 | 2020 | Il Ghirigoro | curated by Francesco Tenaglia | Pio Pico Gallery | Los Angeles | (USA) |
022 | 2019 | LA TERRA PIATTA È LA DIMENSIONE LIRICA DI UN LUOGO COME SE REGREDIRE FOSSE INVENTARE | curated by Matt Paweski and Jacopo Mazzetti, | Octagon | Milano | (IT) |
021 | 2018 | LES PRATIQUES SOLITAIRES | No | Sant’Ilario | Genova | (IT) |
020 | 2018 | INCONTRO | No | VR Project Room | Palermo | (IT) |
019 | 2018 | A FEW OF THE THINGS YOU LEFT BEHIND | Organized by Francesco Tenaglia | Edicola Radetzky | Milano | (IT) |
018 | 2017 | Live End Dream No | curated by Eva Fabbris | Steinek Galerie | Wien | (AT) |
017 | 2016 | EHI, VOI! | curated by Michele D’Aurizio | Quadriennale di Roma, Palazzo delle Esposizioni | Roma | (IT) |
016 | 2016 | THE PICTURE CLUB. In ACROSS THE BOARD | curated by Ilaria Gianni, Gianni Politi, Saverio Verini | American Academy in Rome. | Roma | (IT) |
015 | 2016 | IMAGINE | curated by Domenico De Chirico | Brand New Gallery | Milano | (IT) |
014 | 2016 | CONTROMICHAEL. In DER BLITZ | curated by Cripta 747. MAG | Galleria Civica G. Segantini | Arco | (IT) |
013 | 2015 | ENNESIMA. UNA MOSTRA DI SETTE MOSTRE SULL’ARTE ITALIANA | curated by Vincenzo de Bellis | Triennale di Milano | Milano | (IT) |
012 | 2015 | HAIRY PLOTTER AND THE POLYGRAPHER’S TONES, | No | Toves | Copenhagen | (DK) |
011 | 2015 | CLUB OF MATINEE IDOLZ | No | Co2 | Torino | (IT) |
010 | 2015 | MOROSO CONCEPT FOR CONTEMPORARY AR | No | Villa Manin | Passariano | (IT) |
009 | 2012 | PRE POST ALPHABET | curated by Eva Fabbris and Gigiotto Del Vecchio | Fondazione Morra, Museo Nitsch | Napoli | (IT) |
008 | 2014 | ITALIAN SUMMER | No | Monica De Cardenas | Zuoz | (CH) |
007 | 2013 | ROSA TITANICA | curated by Michele D’Aurizio | Gasconade’s guest, Rome (IT) | Roma | (IT) |
006 | 2012 | FW2013RTW (Kudos) | Curated by Michele D’Aurizio | Federica Schiavo Gallery | Roma | (IT) |
005 | 2012 | LES ASSOCIATIONS LIBRES | project by Dena Foundation for Contemporary Art,curated by Luca Francesconi | Fondazione Brodbeck | Catania | (IT) |
004 | 2012 | SOUS LES PAVES, LA PLAGE | No | Fondazione Sandretto Re Rebaudengo | Torino | (IT) |
003 | 2012 | POSE POSITION | curated by Michele D’Aurizio | Galerie 1M3 | Lausanne | (CH) |
002 | 2012 | TAKE THE LEAP - Peep-Hole Annual Benefit | No | Peep-Hole | Milano | (IT) |
001 | 2012 | IO TU LUI LEI | No | Fondazione Bevilacqua La Masa | Venezia | (IT) |
.
Coordinate opera:
La Collina di Loredana,
Pantelleria